VindAlleInfo





Overzicht alle informatie
   
 
   
 
 
 

Vorkheftruck

Wat is een vorkheftruck?

Een vorkheftruck, ook bekend als vorklift of heftruck, is een door middel van een elektromotor of een verbrandingsmotor aangedreven transportmiddel, hoofdzakelijk voor het vervoer van goederen die op een pallet staan, bijvoorbeeld in een magazijn en/of op bedrijfsterreinen.
De vorkheftruck bevat een liftmast aan het uiteinde.
Door dit ontwerp blijft het voertuig beschermd van de lading en blijft de breedte van het voertuig beperkt.
De afmetingen van de vorkheftruck kunnen variëren in functie van het gewicht, de afmetingen en de vorm van de lading.  

Geschiedenis en varianten

Lester M. Sears, oprichter van de Towmotor Corporation bouwde de eerste vorkheftruck in 1919. Dit was een soort duwtractor die onder andere gebruikt werd voor het duwen van spoorwagons.
In het jaar 1922 zag de Truclift het eerste levenslicht onder de Amerikaanse merknaam Clark. Het was een evolutie tegenover concurrerende modellen.
Later werden hiervoor een soort van paletten uitgevonden om goederen te verplaatsen.
Deze machine werd aangedreven door een LeRoi 4 cilinder benzinemotor. De truclift was verkrijgbaar in 2 modellen.
Ofwel had die een laadcapaciteit van 1800 kg of men kon ook opteren voor een zwaarder model die een maximale last van 4500 kg aankon.
In deze tijd werden er natuurlijk heel wat aanpassingen aangebracht waaronder de hefmechaniek vervangen werd door een hydraulisch systeem. Ook werd er een handige verandering gedaan in de bediening van de machine zodat werken ermee veel eenvoudiger werd.

In 1933 werd de eerste hedendaags uitziende vorkheftruck op de markt gebracht door Clark onder de modelnaam Carloader, met een verbrandingsmotor en een hydraulisch hef- en inclineersysteem. De heftruck werd nog meer verfijnd naar aanleiding van de Tweede Wereldoorlog waar de Amerikanen de heftruck als belangrijk transportmiddel gebruikten bij het in- en ontschepen van materiaal.

   
   
   
 
 
 

Kenmerken van een vorkheftruck

Vorkheftrucks worden door een zogenoemde vorkheftruckchauffeur bestuurd.
De machines die voorzien zijn van een verbrandingsmotor hebben een dieselmotor of een LPG-motor.
In België gebruikt men veelal diesel, in Nederland en Frankrijk is LPG veel couranter. Benzinemotoren worden bijna niet meer aangewend gezien de hoge brandstofkosten. In bedrijfshallen mogen vanwege de schadelijke uitstoot geen machines met dieselmotoren worden toegepast, maar wel met LPG-motoren.
Voor de vorkheftrucks die met een elektromotor zijn uitgerust, wordt de energie in loodaccu's opgeslagen, die tevens als contragewicht dienen (de accu's van een gemiddelde heftruck wegen al gauw 1500 kg).
De vorkheftrucks met verbrandingsmotor hebben een apart contragewicht.

Kenmerkend aan een vorkheftruck zijn de twee uitstekende platte, metalen 'stangen', de zogenaamde vork (in de volksmond ook wel lepels genoemd) aan de voorzijde, die onder een pallet kunnen worden gereden, waarna de vorken met een hefmechanisme kunnen worden opgetild zodat het pallet loskomt van de grond.

Vorkheftrucks hebben drie, vier of zes wielen: twee of vier niet-sturende wielen aan de voorzijde en één of meer sturende wielen aan de achterzijde.
Een kooiconstructie beschermt de bestuurder tegen beknelling, wanneer de vorkheftruck onverhoopt omvalt en tegen afvallende lading. Bij het tillen van zware lasten en het vervoer over hellingen gebeuren dergelijke ongevallen regelmatig. Tegenwoordig wordt steeds meer een installatie toegepast met (automatisch) naar beneden bewegende stangen aan weerszijden van de chauffeur die hem op zijn plaats moeten houden als de heftruck kantelt. Helaas zijn veel heftrucks nog alleen uitgerust met een veiligheidsgordel, die vaak niet gebruikt wordt; als de chauffeur regelmatig uit moet stappen is zo'n gordel hinderlijk.

Vakbekwaamheid Vorkheftruck

Aan een vorkheftruckbestuurder worden steeds hogere eisen gesteld.
Zo moeten ze planmatig kunnen werken, zodat de juiste goederen sneller op de juiste plaats zijn. Zorgvuldig omgaan met het materieel en het warehouse voorkomt onnodige slijtage, storingen en schade aan de vorkheftruck, beschadiging van magazijnstellingen, wanden en deuren.
Deskundig omgaan met een vorkheftruck leidt tot lagere logistieke kosten.

Voor wie zijn vorkheftrucks bestemd?

Warehouse-, magazijn- en expeditiemedewerkers die regelmatig de vorkheftruck gaan bedienen.
De minimumleeftijd van deelnemers is 16 jaar.

Voor buiten: diesel heftruck
Diesel heftrucks zijn uiterst geschikt voor zwaar tilwerk buiten de deur. Er zijn diverse fabrikanten die diesel vorkheftrucks hebben. J&J Lifters is zo een fabrikant. Verschillende modellen zijn geschikt voor de diverse til en hef werkzaamheden. Naast doelmatigheid, is comfortlabiliteit een eis waaraan nieuwe vorkheftrucks voldoen.

Variatie in diesel vorkheftrucks
De vorkheftruck die u nodig heeft hangt natuurlijk vooral af van gewicht. De capaciteit van diesel heftrucks reikt van 1500 tot 16000 kilo. In tegenstelling tot elektrische heftrucks zijn ze zeer geschikt voor lange, snelle ritten. Ook als u lasten over hellende vlakken moet vervoeren is een heftruck met een dieselmotor een goede keuze.




   
           
       


Viallin BV | Rosbayerweg 103, 1521 RW Wormerveer | 075 - 657 22 11 | info@viallin.nl

Zie ook: Schuifdeurkasten | Inbouwkasten | Voordeuren | CanDo deuren | Laminaat vloeren