Soorten sloepen
Er zijn verschillende soorten sloepen.
Hieronder enkele modellen:
De Visserijsloep:
Deze sloepen werden met meerdere tegelijk meegevoerd op het dek van een vissersschip. Eenmaal op de visgronden aangekomen werd er van uit de sloepen gevist. Het grote schip deed uitsluitend dienst als transport- en bewerkingsschip. De moderne naam hiervoor is fabriekschip.
De Vissloep:
Deze chaloupe genoemde scheepjes werden gebouwd volgens Frans model en later in de zuidelijke Nederlanden ingevoerd en gebruikt bij de haring-, schelvis- en kabeljauwvangst. Zij waren speciaal voor de visserij op kabeljauw of op schelvis, voorzien van een bun omdat deze vis vers moest worden aangevoerd. Ze had een scherpe rechtstaande steven en plat achterschip.
De Marinesloep:
Een andere naam voor de marinesloep is werksloep. Vroeger werden op de zeilschepen van de marine werden verschillende sloepen mee gevoerd, die naast het hoofdluik achter de grote mast op bokken waren geplaatst. De grootste was de barkas. Ze werden met takels buiten boord gehesen en hadden verschillende functies. Bijvoorbeeld als anker behandeling, buitenwerks onderhoud en zelfs als sleepboot bij windstilte. Ook werden met de werksloepen landingsdivisies uitgestuurd. Als het schip gevechtsklaar werd gemaakt, werden de sloepen met zeewater gevuld dat werd gebruikt om een beginnende brand snel te kunnen blussen.
De Reddingssloep:
Reddingsslopen werden ingezet bij een ramp met het schip. Deze sloepen zijn gauw te herkennen aan het dikke touw dat rondom de sloep is bevestigd. Dit was bedoeld om de sloep te tillen en in het water, zodat drenkelingen zich konden vastklampen.
De Staatsiesloep of Koningssloep:
Deze werd voornamelijk gebruikt om hooggeplaatste personen te vervoeren.
De Roeisloep:
Deze worden nog steeds gebruikt in de roeisport.
De Moderne sloep:
Tegenwoordig worden er veel kleine scheepjes voor de pleziervaart gebouwd en ook nog nieuw ontworpen, die sloep worden genoemd. Moderne sloepen worden vooral van polyester gemaakt en de laatste jaren ook van het onderhoudsvrije aluminium.
De sloep in de 20ste eeuw
In het laatste decennium van de 20ste eeuw kwamen steeds meer sloepen op het water. Niet alleen de ervaren watersporters vonden met de sloep een nieuwe manier om het water op te gaan, maar vooral de nieuwe waterrecreanten zagen in het varen met een sloep een manier om op een hele relaxte manier te genieten van het water. Gebaseerd op de goede vaareigenschappen van de vroegere reddingsloepen, ontstond een geheel nieuw boottype: stoer, gebruiksvriendelijk en gemaakt voor vaarplezier.
Sloepen zijn vooral in Nederland in!
Je vindt ze in alle soorten, maten en modellen en op elk soort vaarwater. Maar ze zijn er bovenal om heerlijk mee te pronken. In de Amsterdamse grachten bijvoorbeeld, of op de Vecht.
Lekker showen wat je maatschappelijke status je gebracht heeft: een echte sloep. Bij sloepen gaat het niet alleen om het varen, maar vooral jezelf laten zien in je pas verworven statussymbool.