VindAlleInfo





Overzicht alle informatie
   
 
   
 
 
 

Buitenboordmotor

Wat is een buitenboordmotor ?

Een buitenboordmotor is een motor die aan de achterkant van een boot is bevestigd en zorgt voor de stuwing van de boot.
Deze motor zorgt niet alleen voor de voortstuwing, maar heeft ook de functie van roer. Daarom is de motor draaibaar aan de boot opgehangen.

Type buitenboordmotoren

De verbrandingsmotoren:
Dit is de meest bekende en gebruikte soort buitenboordmotor in tweetakt- of  viertakt uitvoering. De verbrandingsmotoren kun je weer onderverdelen in zuigermotoren en turbinemotoren.
De elektrische motoren:
Elektrische motoren zijn erg milieuvriendelijk en bijna geruisloos. Ze zijn jammer genoeg alleen geschikt voor kleine boten die weinig varen, gezien het geringe vermogen van één of enkele pk's en de beperkte actieradius. Dus zijn ze bijvoorbeeld geschikt voor een simpel vissersbootje.

Techniek van de buitenboordmotor

De buitenboordmotor is behalve draaibaar, voor gebruik als roer, ook kantelbaar. Het kan naar boven gericht worden, waardoor de schroef boven het water komt te liggen. Dit kan nodig zijn bij het aanmeren, als het water ondiep wordt of om de schroef vrij te maken van bijvoorbeeld wier, waterplanten of touw die er tijdens het varen in zijn gekomen.
Kleine buitenboordmotoren van enkele pk's zijn relatief licht (rond de 20 kg) en zijn meer dan geschikt om bootjes van enkele meters lengte met enige snelheid door het water te bewegen, veel sneller dan als men zou moeten roeien.
Deze motoren worden handmatig gestart met behulp van een startkoord.
Met de gashendel, die aan de motor is bevestigd kun je gas geven en sturen. Grotere buitenboordmotoren (enkele tientallen pk's of meer) worden elektrisch gestart en sturen gebeurt via een elders in de boot ingebouwd stuurwiel, dat mechanisch of hydraulisch de stand van de motor bepaalt.
De buitenboordmotor wordt gekoeld door het omringende water, en daarmee is het koelsysteem veel eenvoudiger dan dat van automotoren.
Er zijn ook luchtgekoelde buitenboordmotorenwaarmee in modderige slootjes gevaren kan worden zonder dat de koeling van de motor verstopt raakt.

   
   
   
 
 
 

Het onderhoud van de buitenboordmotor.

Voor uw eigen veiligheid en voor de levensduur van uw buitenboordmotor is periodiek onderhoud belangrijk. Het ergste wat u kan overkomen is als u op het water bent en uw buitenboordmotor valt uit.
De veiligheid van u en uw bemanning hangt er van af.
U dient altijd voorzorgsmaatregelen te treffen en zorgen dat uw buitenboordmotor in goede conditie is. Ieder watersportcentrum kan dat voor u verzorgen.
Maar wilt u uw buitenboordmotor zelf onderhouden dan kan dat ook.
Veel watersporters zijn echte doe-het-zelvers. Bovendien scheelt het heel wat in de kosten en het kan ook nog eens leuk zijn in de wintermaanden om zelf het onderhoud te plegen.
Diverse zaken moeten één keer per jaar gebeuren.

Hieronder volgen enkele belangrijke aandachtspunten:

Olie in het tandwielhuis
Het tandwielhuis onderin het staartstuk is gevuld met olie en die wordt tijdens het varen vaak aangetast door water. Deze olie moet in het najaar ververst worden als de buitenboordmotor niet meer gebruikt wordt. Indien de olie echt aangetast is door water, is het verstandig om naar een specialist te gaan.

Smeerpunten
Raadpleeg de gebruiksaanwijzing van uw buitenboordmotor en smeer alle belangrijke punten van de motor. Vooral gaskabels en schakelhendels zijn heel erg belangrijk.

Controle anode
Op het staartstuk van uw buitenboordmotor is een anode bevestigd. Als de anode ver aangetast en voor minder dan de helft weggevreten, dient deze vervangen te worden.

Benzinefilter
Controleer de benzinefilter altijd op vuiligheid. De meeste benzinefilters zijn doorzichtig en dan is een controle snel gedaan. Bij vervanging moet u ervoor zorgen dat u de juiste filter plaatst. Papieren filters kunnen niet gebruikt worden bij een buitenboordmotor die op mengsmering werkt.
Olie tast het papier aan en filtert dan niet meer.

Bougies
Demonteer de bougies, maak ze schoon en vervang ze indien nodig. Dit doe je als de contactpunten zijn aangevreten. Zijn ze nog bruikbaar, reinig dan de contactpunten en monteer de bougie opnieuw.

Olie verversen
Bij een viertaktmotor moet u de olie van de motor controleren en zonodig verversen. Vergeet niet de peilstok weer terug te plaatsen. Als er ook een oliefilter is, dient u deze ook te vervangen.

De beste manier om uw buitenboordmotor in de winterberging te bewaren is en blijft rechtop.

 



   
           
       


Viallin BV | Rosbayerweg 103, 1521 RW Wormerveer | 075 - 657 22 11 | info@viallin.nl

Zie ook: Schuifdeurkasten | Inbouwkasten | Voordeuren | CanDo deuren | Laminaat vloeren